Keneltä ostan palveluita?


Asiakkaani kertoi minulle tarinan, jossa hänen ystävänsä oli päätynyt sairaalahoitoon ostamansa ruokavalion vuoksi. 
Ruokavalion oli tehnyt henkilö, jolla ei ollut alan koulutusta taustalla. Asiakas oli joutunut sairaalaan, koska ruokavaliossa ei oltu huomioitu alhaista hemoglobiinia sekä keliakiaa tarpeeksi hyvin.

Miten sinä haet tietoa? Mitä tai ketä tulisi uskoa? Mistä löydän oikeaa tietoa koskien ruokavaliota sekä treenejä? Keneltä ostan palveluita?

Vastaavia tarinoita olen kuullut urani varrella. Minun mielestäni asiakkaiden olisi hyvä tietää, mistä ja keneltä tulisi kysyä ruokavalioon liittyviä neuvoja. 

Personal Trainerina olen itse vastuussa asiakkaan terveydestä. Hän ostaa minulta palvelun, jolla tietää saavansa lisää terveyttä itselleen. Mikäli asiakkaalla on valmiiksi paljon haasteita terveydentilansa kanssa, otan aina minua kokeneemman asiantuntijan mukaan valmennukseen. Tällä toimintatavalla minimoin riskejä.

Näiden asioiden kanssa tulee oikeasti olla varovainen. Neuvoja voi toki aina ottaa muualtakin kuin ammattilaiselta, mutta on huomioitava riskit. 
Olemme jokainen yksilöitä ja meillä saattaa olla sairauksia tms, jotka vaativat ammattilaisen tulkintaa.
En halua pelotella ketään tai ylistää ketään, mutta olisi tärkeää aina miettiä, mitä on hakemassa ja keneltä.
On hienoa, että terveys kiinnostaa ihmisiä entistä enemmän ja alalle on tulossa uutta väkeä. Itse kuitenkin arvostan tällä alalla koulutuksen saaneita ihmisiä, sillä he ovat perin pohjin perehtyneet mm. ravintoasioihin. Tällä alalla näkee myös paljon henkilöitä, jotka myyvät palveluitaan oman kokemuksensa kautta. 
En sano, että tämä on väärin, mutta toivoisin, että asiakkaat ajattelisivat enemmän riskejä. Kuka on vastuussa, jos jokin menee pieleen?


Tässä mun top 3 vinkit:

1. Etsi tietoa oikeista lähteistä + katso kuka on kirjoittanut artikkelin?. (media)
2. Suosittelen valmentajaksi henkilöä, jolla on alan koulutus. Jos sinulla on terveyden kanssa jo valmiiksi haasteita, valitse valmentaja, joka osaa auttaa sinua!
3. Halvin ei ole aina paras. Ei mietitä näitä asioita hinta edellä.

Hyviä valmentajia löytyy paljon!


-M




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mun treenit ja syömiset.

Lomalla rennosti. Syksyllä sitten?