Mitä pitäis syödä? Miten pitäis treenata?

Mun urheilut alkoi kun taisin olla noin kuuden vanha ja vanhemmat laittoivat mut tanssikouluun. Kuvioon tuli mukaan tämän jälkeen ratsastus, salibandy sekä sali. Urheilu on aina ollut osana mun elämää. Oon enemmän kyllä yksilösuorittaja kuin ryhmäliikkuja, mutta se on mun juttu ja tietysti joskus tulee treenattua kavereiden kanssa. Itse olen ottanut urheilun ja syömisen hyvinvoinnin kannalta täysin. Kokonaisvaltainen hyvinvointi on mun mielestä se kaiken ydin. Pitää löytää itselle hyvä balanssi näiden kaikkien osalta. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan uusia juttuja niin ruokavaliossa kun treenaamisessa.

Itselläni oli useita vuosia ranteet sekä selkä rajoittavina tekijöinä, leikkauksen jälkeen oon kuitenkin vihdoin päässyt tekemään täysillä asioita mistä tykkään. Selkä mulla rajoittaa edelleen tiettyjä asioita, eteenkin salilla, mutta sen mukaan eletään miten pystytään, aina on vaihtoehtoja. Tässäkin voisi todeta, että asenne ratkaisee. Oman kehon tuntemus on myös mun mielestä tärkeää ja itse tutkiskelen sitä edelleen. Hyvä tietää mihin pystyn, mitä haluan tai voin tehdä.

Mun aamut alkaa yleensä 45-60 min ulkoilulla ja salilla käyn 3-4 kertaa viikossa. Aamulenkeissä mulle on tärkeintä saada happea ja päivä lähtee mulla parhaiten käyntiin tällä tavalla. Tämä toimii mulla erittäin hyvin. Hyötyliikunta on tietysti tärkeää ja itse pyrinkin kävelemään päivän aikana mahdollisimman paljon. Kannattaa ladata vaikka joku sovellus puhelimeen, josta näkee askeleet, ellei sulla ole jotain ranneketta. Kavereiden kanssa on kiva käydä kiipeilemässä tai vaeltamassa.

Päivän aikana syön 4-5 kertaa, riippuen vähän päivän pituudesta sekä aktiivisuudesta. Ruokavaliota pyrin parantamaan koko ajan, eikä mitkään muutokset päivässä tapahdukaan, jos tavoittelee jotain tiettyä asiaa. Mun ruokavalio koostuu enimmäkseen lihasta, kasviksista, marjoista, hedelmistä ja superfoodeista. Superfoodeista kirjotan toisessa blogissa tarkemmmin.Tässäkin on mun mielestä tärkeintä se, että kokeilee itse mikä sopii just sulle parhaiten ja mulla se on nämä. Viljat ja maitotuotteet on mulla nyt ihan minimissä ja olo on hyvä just nyt niin fyystisesti kuin henkisestikin. Sen olen todennut jo nuorena, että ruokavalio on mulla ainakin vaikuttanut terveyteen suuresti. Sairastelut ja väsymykset ovat niitä asioita, mistä eniten huomaan itse ruokavalion vaikutuksen. Mulla ruokavalio ja mieli kulkee kyllä täysin käsikkäin ja sen huomaa just esimerkiksi väsymyksestä, jos syönyt huonosti. Jos syö nykyään vaikka vaan pizzaakin, niin kyllä, on huono olo sen jälkeen. En kuitenkaan rankaise tai kituuta itseäni. Syön herkkuja aika vaihtelevasti, mutta esim. nyt espanjassa mun herkkuna on se että käydään syömässä yhdet pasta-annokset täällä. Pasta on mulle herkku, koska en sitä kotona syö. Karkkia, sipsiä tai limua en oikeastaan osta kotiin, enemmän tekee mieli jotain kakkua, jos makeanhimo iskee. Alkoholin suhteen keskimäärin lasi viiniä per 2 vkoa, kesällä ehkä per vko. Pääsääntöisesti syön herkkuja noin kerran viikossa oli se sitten se pizza tai raakasuklaa. Tässäkin mun mielestä on eroa syökö tosiaan suklaata vai raakasuklaata. Itse tehty pizza vai pizzeria?

Ei muuta kun testaileen erilaisia juttuja!

Xx Maiju








Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lomalla rennosti. Syksyllä sitten?

Kevään merkit.

Keneltä ostan palveluita?